معروف ترین نقاشی های موزه امپراتوری آمستردام
|موزه امپراتوری یا رایکس میوزیوم، بزرگترین موزه ی هلند و یکی از غنیترین موزههای اروپا است که به آثار فرهنگی و هنری اختصاص دارد و در میدان موزه در آمستردام قرار دارد.
موزه ی امپراتوری، در اصل در سال ۱۸۰۰ میلادی در لاهه ساخته شد، اما در ۱۸۰۸ میلادی به شهر آمستردام انتقال یافت.
بنای کنونی موزه نیز در سال ۱۸۳۵ میلادی افتتاح شد. این ساختمان نیز از سال ۲۰۰۳ میلادی، به مدت ده سال در حال نوسازی و تعمیر بود و در نهایت با حضور ملکه ی هلند در آوریل سال ۲۰۱۳ میلادی، فعالیتهای خود را از نو، آغاز کرد.
در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی، موزه ی امپراتوری یا رایکس میوزیوم به عنوان پربازدید ترین موزه هلند شناخته شده است. این موزه آثار بسیار گران قیمت و نابی را از هنرمندان نامی مانند فرانس هالس در خود جای داده است و داستان کشور هلند را از قرون وسطی تا قرن بیستم نشان می دهد.
موزه ی امپراتوری حدود یک میلیون اثر هنری در اختیار دارد که مربوط به سال های ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ میلادی است.
حدود هشت هزار اثر هنری در موزه به نمایش عمومی در آمده است.
همچنین مجموعه ی کوچکی از هنر آسیا نیز در موزه ی امپراتوری آمستردام جای داده شده است.
موزه ی امپراتوری؛ مجموعه ای از شاهکار های نقاشان دوران طلایی هلند، مانند «نگهبان شب» اثر رمبراند را در خود جای داده است.
در موزه ملی هلند علاوه بر آثار تاریخی، بسیاری از بهترین آثار هنری کشورهلند نیز جای دارد. بیش از ۲۰۰۰ اثر از دوران طلایی هلند که توسط مشاهیری مانند رامبراند، ون گوگ، و ورمیر کشیده شده اند در این موزه در معرض بازدید قرار دارند، در اینجا ۵ تا از معروف ترین نقاشی های موزه امپراتوری را به شما معرفی خواهیم کرد.
تابلوی دختر شیر فروش اثر یوهان ورمر
در این تابلو یک زن درگیر زندگی روزمره است و در حال شیر ریختن است. تنها حرکتی که در این نقاشی وجود دارد، همین قطره قطره ریختن شیر است که در اثر بازتاب فوق العاده ی نور ایجاد شده است و به اندازه ی امضای ورمر به کار ارزش بخشیده است.
پرتره ی سلفی (خودنگاره) اثر ونسان ون گوگ
پرتره ی سلفی که ونسان ون گوگ از خود کشید، از اولین نقاشی هایی بود که هنرمندان را به سمت سبک پست امپرسیونیست سوق داد. دیدن این تابلو شما را برای رفتن به موزه ون گوگ که در همین نزدیکی است ترغیب می کند.
نبرد واترلو اثر Jan Willem Pieneman
اگرچه ابرهای طوفانی بر سر ارتش ناپلئون سایه افکنده است، اما روزنه ای از نور خورشید بر سر قهرمانان هلند دیده می شود. کاملا واضح و مبرهن است که این هنرمند در این جنگ طرفدار کدام گروه بوده است! نبرد واترلو آخرین نبرد ناپلئون بناپارت بوده است.
پرتره سلفی (خودنگاره) اثر رامبراند
این خودنگاره به دلیل آنکه صورت رامبراند در سایه است، نسبت به دیگر خودنگاره ها کمی غیر معمول و عجیب بود. آیا قصد او این بوده که متکبرانه نسبت به هنرمندان معاصر خود اظهار نظر کند، یا اینکه فقط می خواسته توجه و دقت ما را به آثار خود جذب کند. در آثار رامبراند، نور و سایه به آرامی و با ظرافت در هم میآمیزند و شکل ها را آشکار و پنهان میسازند، و کلیتی بصری سرشار از سکوتی روحانی و تعمقی فیلسوفانه پدید میآورد.
تابلوی قوی تهدید شده اثر Jan Asselijn
این تابلو حکایت قوی سفیدی است که در برابر یک سگ به شدت از لانه ی دفاع می کند. در قرن های بعد این درگیری به عنوان یک تمثیل سیاسی تفسیر شد و قوی سفید نماد سیاستمدار هلندی یوهان د ویت شد که در سال ۱۶۷۲میلادی در حفاظت از کشور به دست دشمنان ترور شد. و به این ترتیب عنوان نمادی از مقاومت ملی به تصویب رسید